SALGSVILKÅR
1. PARTENE
Selger er Global Kulde & Storkjøkken AS, Kristoffer Robins vei 78, post@globalkulde.no, 41307923, Org. nr.: 922096821, og betegnes i det følgende som selger / selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
2. BETALING
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen kommer frem av fakturaen og er på maksimum 7 dager fra bestillingsdatoen.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
3. PRISER
Priser som er oppgitt i annonser eller web kan forandres. Vi reserverer oss mot eventuelle trykkfeil/skrivefeil samt at produkter kan utgå fra sortimentet. Vi forbeholder oss retten til å endre priser ved kraftig stigende råvarekurser eller valutasvingninger. Vi forbeholder oss retten til å endre den avtalte pris på bakgrunn av valutakurser som påvirker våre innkjøp. Prisen kan økes med et beløp som tilsvarer kostnadsøkningen som har kommet på grunn av endrede valutakurser. Informasjon til kunden skal skje så snart som mulig etter endringens ikrafttredelse.
Ved avbestilling av varer etter at fakturaen er sendt blir kunden belastet med 20%.
Merverdiavgift kommer alltid i tillegg. Miljøavgift og kuldemedium avgift kan komme i tillegg på en del varer. administrasjonsgebyr kr 0,-
4. LEVERING
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt kommer frem av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold snarest mulig etter bestillingen fra kunden.
På bestillingsvarer er det en leveringstid som varierer fra 3 – 6 uker.
Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
5. GARANTI
- Produkter som er solgt brukt, B-vare eller liknende faller ikke under garantien.
- Garantien forutsetter at det er fulgt vedlikeholds anbefalinger fra produsent.
Disse vedlikeholdsrutinene er kunde selv ansvarlig for å fremskaffe.
- Garanti gjelder, fra kjøpsdato – i henhold til norsk lov.
Garanti faller bort hvis kunden ikke betaler fakturaen ved forfall eller til avtalt tid.
Garanti faller bort hvis produktet er plassert på steder med mye støv eller mye mer varme en vanlig roms temperatur og kunden har ikke kontrollert og rengjort regelmessig.
- Vi gir 1 år full garanti hvor vi dekker både arbeid og reservedeler kostnader.
- Global Kulde & Storkjøkken AS kan ikke holdes økonomisk ansvarlig hvis bestilte varer er må repareres ved feil innen garantitiden.
- Kjøretid, overnatting og andre transportkostnader dekkes ikke av garantien.
- Det forutsettes at produktet er installert i henhold til montasjeveiledningen og utført av autorisert personell.
- Elektriske apparater, levert uten kontakt, må installeres av en elektriker.
Aggregat må være satt i drift av en kjøleteknikker med F-gass sertifikat.
Gassapparater må være installert og satt i drift av en gas tekniker.
- Ved eventuelt feil/problemer med produktet må kunden vise dokumentasjon som viser riktig montering.
- For at garantien skal være gyldig, må feilen registreres hos oss umiddelbart etter driftsstans.
- Vi besørger deretter hjelp til å løse problemet.
- Ved krav om garanti må følgende opplyses:
1. Produkttype og type feil, 2. Leveringsdato og ordrenummer, 3. Serienummer.
- Garantireparasjoner utføres under normal arbeidstid. Ønsket service utført i helg, helligdager og kveld tilkommer tillegg for dette.
- Garanti utgår på slitasje av forbruksartikler som glødelamper, dørpakninger, termosikringer eller ved dårlig rengjøring.
- Kunden må følge anbefalinger og bruksanvisning i forhold til montering eller plassering av kjøpt produkt.
- Hvis kunden tar egne beslutninger eller ikke følger våre anbefalinger så er det kundens fulle ansvar og kostnad ved dette hvis feil oppstår.
6. ANGRERETT
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig på e-post til post@globalkulde.no
Angrefristen begynner å løpe:
• Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
• Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
• Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Ved bruk av angreretten har kjøperen fullt ansvar for å returnere varen på egen bekostning. Selgeren kan ikke holdes ansvarlig for tilbake frakt av varen.
7. MANGEL VED VAREN
Hvis det foreligger en mangel ved varen, må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil vise til mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.
8. KONFLIKTLØSNING
Klager rettes til selgeren innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
9. FORCE MAJEURE
Partene er ikke ansvarlige for brudd på avtalen som skyldes omstendigheter utenfor deres kontroll, slik som streik, lockout, brann, naturkatastrofer, krig, og lignende hendelser.
10. SALGSPANT
Vi forbeholder oss retten til salgspant i alle varer inntil hele kjøpesummen er betalt (panteloven paragraf 3-22.).
11. ENDRINGER I VILKÅR
Selgeren forbeholder seg retten til å endre disse salgsvilkårene. Endringer vil bli gjort tilgjengelige på nettsiden og trer i kraft umiddelbart etter publisering.